سئو چه شغلی است

شغل سئو چیست و چقدر در ایران و خارج درآمد دارد؟ سئوکار حرفه ای سیروتا

SEO یا بهینه‌سازی موتور جستجو، فرآیندی است که به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو مانند گوگل، جایگاه بهتری کسب کنند و ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنند. با وجود بیش از ۱ میلیارد وب‌سایت، تنها آن‌هایی که به خوبی بهینه شده‌اند، می‌توانند در نتایج جستجو برجسته شوند. کارشناس سئو یک شغل با موقعیت‌های شغلی فراوان و درآمد خوب است و بازار کار خوبی دارد. طبق تحقیقات BrightEdge، پنجاه و سه درصد از ترافیک تمام سایت‌ها از موتورهای جستجو می‌آید و بیش از ۷۰ درصد از بازاریابان آنلاین اعتقاد دارند که از نظر میزان تولید سرنخ‌های فروش، سئو از تبلیغات کلیکی بهتر است. شرکت‌های بزرگ و کوچک و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ سئو کار استخدام می‌کنند. شما می‌توانید با ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام سئو کار مبتدی، مسیر فعالیت خود را در این حوزه دنبال کنید.

او باید به بهینه‌سازی سایت از نظر داخلی و خارجی کمک کند، در مورد کلمات کلیدی سایت تحقیق کرده و ارتباطات سایت را زیر نظر بگیرد. تجزیه و تحلیل داده‌های سایت و ترسیم چشم‌انداز موفقیت آن، از دیگر وظایفی تحلیلگر سئو است. با توجه به معیارهای فوق، برای انتخاب یک متخصص سئو مناسب برای کسب‌وکار خود، ابتدا به نیازها و اهداف سازمانی‌تان توجه کنید. سپس بر اساس سابقه کاری، نمونه کارها و تخصص‌ها، بهترین گزینه را که هم از لحاظ فنی و هم از منظر تعامل و اخلاق حرفه‌ای اعتماد شما را جلب می‌کند، انتخاب نمایید. اگر پیکربندی فنی وب سایت و برنامه نویسی آن به درستی تنظیم نشده باشد، سایت هرچقدر هم روی سئو داخلی و محتوا کار بکند نتیجه نخواهد گرفت.

از این رو برای رسیدن به جایگاه‌های برتر در موتورهای جستجو، رقابت بسیار بالایی بین مشاغل آنلاین وجود دارد. زمانی که یک کسب و کار بتواند به جایگاهی برتر در موتورهای جستجو دست پیدا کند، سود بیشتری از فروش به دست خواهد آورد. اهمیت رسیدن به این جایگاه باعث شده تا نیاز به استفاده از خدماتی مانند خدمات سئو در اصفهان باشد. با توجه به هر آنچه در قسمت بالا گفته شد، قطعاً متوجه این امر شده‌اید که بهینه سازی سئو سایت نیاز به دانش علمی، تجربه بالا و آگاهی خوب در این زمینه دارد. از این رو اگر می‌خواهید در کمترین زمان بهترین نتیجه را برای افزایش رتبه سایت خود دریافت کنید می‌توانید بهترین خدمات سئو را از تیم تخصصی ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ مای کاستومر بخواهید. یکی از لازمه‌های تبدیل شدن به یک متخصص سئو، کسب مهارت‌های لازم در این حوزه است.

اگر یک کسب‌وکار با استفاده از خدمات سئو، سایت خودش را به رتبه‌های اول تا سوم گوگل برساند می‌تواند حجم عظیمی از این جستجوگران را به سایت خودش بیاورد و با فروش محصولاتش، سود خوبی کسب کند. قبل از اینکه بازه درآمدی کارشناس سئو را برای شما شرح دهیم، بهتر است با کارشناس سئو آشنا شویم. کارشناس سئو به فردی گفته می‌شود که به‌تازگی یک دوره آموزشی و یا کارآموزی را گذرانده و آماده ورود به بازار کار و ارائه خدمات سئو است. برخی از این افراد رزومه قوی‌تری دارند و تابه‌حال یک یا چند سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کرده‌اند. به‌هرحال کارشناس سئو یک فرد تازه‌کار است که سابقه چندانی در این حوزه ندارد و از اصطلاحی به‌نام «جونیور» برای او استفاده می‌کنند.

اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا شغل سئو تا این اندازه پردرآمد و پر رونق است یا این حرف‌ها چیزی جز رویافروشی نیست؟ اگر به این شغل علاقه‌مند باشید احتمالا بارها این سوالات را در ذهن خود مرور کرده‌اید. به همین دلیل در این بخش از مای کاستومر تصمیم گرفتیم به بررسی بازار کار سئو، درآمد و آینده، مسیر یادگیری سئو  بپردازیم. برای دریافت مشاوره اختصاصی رایگان با مشاورین سئو مای کاستومر تماس حاصل نمایید. درآمد در زمینه سئو تا حد بسیار زیادی به میزان مهارت سئوکار بستگی دارد؛ پس باید سعی کند که بهترین روش را برای یادگیری در این حوزه انتخاب کند. از جمله رو‌ش‌های ساده در زمینه کسب مهارت‌های سئو می‌توان به استفاده از وب‌سایت‌های معتبر در زمینه آموزش اصول سئو و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی و فیزیکی در این زمینه اشاره کرد.

موتورهای جستجو به سیستم های نرم افزاری گفته می شود که درصدد پیدا کردن محتوا در شبکه های جهانی می باشند، این موتورها محتواهایی را پیدا می کنند که با کلمات مورد جستجو مطابقت داشته باشد. همچنین، باید با ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول و Screaming Frog آشنا شوید تا بتوانید خطاهای فنی سایت را شناسایی و برطرف کنید. یادگیری نحوه ساخت و بهینه سازی فایل های robots.txt و XML Sitemap نیز از ضروریات این بخش است. بنابراین، کارشناسان سئو می‌توانند از وجود امنیت شغلی بالا و آینده‌ای روشن برای حرفه خود اطمینان داشته باشند. با اجرای یک استراتژی سئوی کارآمد، می‌توان رتبه سایت را بهبود بخشیده و ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت جذب کرد. رزومه، میزان مهارت‌ها و تخصص او در مقدار درآمد یک سئو کار تأثیر می‌گذارد.

یکی از بهترین خبرنامه‌های ایمیلی در زمینه سئو خبرنامه SEOFOMO است که توسط Aleyda Solis یکی از اینفلوئنسرهای سئو به صورت دو هفته یکبار ارسال می‌شود. انتیتی (Entity) در سئو، یک مفهوم مستقل است که در کنار مفاهیم مرتبط با خودش قرار می‎گیرد تا جزئیات آن برای گوگل کاملاً شفاف باشد. در ابزار SEMrush و در بخش Keyword Magic Tool، کلمه یا عبارت مورد نظرتان را وارد کنید. در این بخش می‌توانید فهرستی از کلمات مرتبط معنایی و دسته‌بندی‌شده را ببینید که می‌توانند نشان‌دهنده انتیتی‌های مرتبط با موضوع باشد. هم‌چنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه متمم ببینید.

اما روش‌های درآمد از سئو به همین جا ختم نمی‌شود و کسی که در این زمینه متخصص باشد، دستش برای ارائه خدمات باز است. این بخش شامل فعالیت هایی است که خارج از وب سایت انجام می شوند و به افزایش اعتبار و قدرت دامنه سایت کمک می کنند. اصلی ترین روش در این زمینه، لینک سازی یا کسب بک لینک های باکیفیت از سایت های معتبر است. علاوه بر آن، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، و تعامل با انجمن ها و جوامع آنلاین نیز به بهبود سئوی خارجی کمک می کند. یک سئوکار حرفه‌ای با توجه به نیاز مشتری و محتوای وب‌سایت، در جهت بالا آوردن بهترین کلمات کلیدی تلاش می‌کند. پیدا کردن کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین وظایف سئوکار محسوب می‌شود که با دو روش جستجویی و کمک گرفتن از ابزار های مخصوص صورت می‌گیرد.

با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری می‌توانید نقشه راه‌های مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید. این نکته را تقریباً همه پذیرفته‌اند که بزرگترین و ارزان‌ترین و معتبرترین مسیر ورود به یک سایت موتورهای جستجو هستند. کم نیستند کسانی که موتور جستجو و گوگل را به عنوان واژه‌های مترادف به کار می‌برند. مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند (منبع). برنامه نویسی فرآیند ایجاد دستورالعمل ها یا کدهایی است تا رایانه ها بتوانند برای انجام وظایف یا حل مشکلات، آنها را اجرا کنند. برنامه نویسی نه تنها عمل نوشتن کد است، بلکه آزمایش، عیب یابی و رفع آن (که معمولا به عنوان دیباگ شناخته می شود) و به روز رسانی دستورات هم است.

متخصص سئو که معمولا به آن کارشناس سئو یا سئوکار هم گفته می‌شود یکی از مشاغل مهم حوزه دیجیتال مارکتینگ است و درآمد بالایی نیز دارد. در عین حال که سئو نیاز به یادگیری دائمی دارد، می‌تواند حوزه‌ای جذاب و درآمدزا برای کار کردن باشد. امروزه شرکت‌ها نقش حیاتی سئو در جذب ترافیک ارگانیک، سرنخ‌های فروش و در نهایت فروش بیشتر را به خوبی درک می‌کنند که این به معنی رشد مستمر و تخصص‌های جدید در این حوزه است. این حوزه‌های در حال رشد، از هوش مصنوعی، علم داده‌ها و ابزارهای دیگر برای بهبود سایت‌ها و دیده شدن بیشتر بهره می‌گیرند. درآمد سئوکارها بستگی به سطح تجربه، مقیاس شرکتی که در آن کار می‌کنند، حوزه فعالیت کسب و کار و امکان دورکاری دارد. بر اساس گزارش تریبون در سال ۱۴۰۳ درآمد کارشناسان سئو بین ۷ میلیون تا بیش از ۴۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ متغیر است.

با تدوین و اجرای یک استراتژی سئوی مؤثر، می‌توان به بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل دست‌یافت و از این طریق، ترافیک بیشتری را به سمت وب‌سایت جذب کرد. درنهایت می‌توان گفت که سئو یکی از ابزارهای قدرتمند در بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند به رشد و موفقیت کسب‌وکارها کمک کند. در واقع درک عملکرد موتورهای جستجو و بهبود مهارت‌های شغل سئو اولین لازمه تبدیل شدن به یک سئو کار است. این خزنده‌ها، ربات‌هایی هستند که با استفاده از کلیدواژه‌ها می‌توانند در مورد کیفیت محتوای و صفحات سایت شما را قضاوت کنند و سپس در مورد آن تصمیم‌گیری کنند. با شناخت هر چه بهتر این خزنده‌ها می‌توانید به شکل مؤثرتری سایت را بهینه‌سازی کنید تا نسبت به رقبا عملکرد بهتری داشته باشید و بتوانید در نتایج اولیه گوگل دیده شوید. با بهبود سئو، شما میتوانید رتبه بندی خودتان در صفحه نتایج موتور جستجو را بهبود بخشید.

در سال‌های اخیر به دلیل رشد و اهمیت روزافزون دنیای دیجیتال و بازاریابی محتوایی، شغل کارشناس سئو تقاضا و بازار کار بسیار خوبی پیداکرده است. در ادامه، به بررسی جزئیات بیشتر این بازار و فرصت‌های شغلی برای یک متخصص سئو می‌پردازیم. شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی برای سپردن مسئولیت سئو سایت خود به یک متخصص سئو نیازمند هستند. شخصی که بتواند جدیدترین متدها در SEO و SEM را بلد باشد، توانایی برنامه‌ریزی و استراتژی تولید محتوا را داشته باشد و بتواند با شناخت و آنالیز کلمات کلیدی، ترافیک خوبی را به طرف سایت وارد کند. از نیازمندی‌های این شغل می‌توان به تسلط کامل به سئو آن پیج، آف پیج، تکنیکال، بک لینک‌سازی و ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و GTmetrix اشاره کرد.

میزان حقوق کارمندی سئوکار به عملکرد رقبا، نوع فعالیت شرکت و میزان سختی کلمات کلیدی بستگی دارد. زمانی که شما به عنوان متخصص سئو یک شرکت استخدام شوید، به صورت ماهیانه، حقوق دریافت خواهید کرد. برای یادگیری سئو یکبار برای همیشه باید دوره‌ای تهیه کنید که کامل و جامع و توسط متخصصان سئو باتجربه تهیه شده باشد. با این تفاسیر پکیج جامع گوگل هندز بهترین دوره سئو است که به شما تضمین می‌دهد پس از پایان دوره آماده همکاری با یک شرکت معتبر هستید و یا می‌توانید پروژه‌هایی را به‌صورت فریلنسری به دست آورید. برای مثال می‌توانید رزومه ‌کاری‌‌تان را برای سایت‌های کاریابی ارسال کرده تا به شرکت‌های مختلف معرفی شوید.

سئو خارجی سایت شامل تمامی فعالیت هایی است که در محیط داخلی سایت انجام نشده و در ارتباط با سایت های دیگر است و هدف از آن ها ارتقا رتبه و اعتبار وب سایت مدنظر می باشد. اما امروزه دیگر چنین اقداماتی از سوی وبمسترها امکان پذیر نیست؛ زیرا گوگل بروز رسانی های زیادی در الگوریتم رتبه بندی خود ایجاد کرده است تا از بروز و به ثمر رسیدن تکنیک های کلاه سیاه، جلوگیری کند. اما هنوز هم روش هایی وجود دارد که برخی از وبمسترها از آن ها استفاده می کنند تا الگوریتم های گوگل را دور زده و در بین رتبه های برتر قرار بگیرند. زمانی که بدانید کار سئو چیست به این نتیجه می رسید که فاکتورهای متعددی برای بهینه سازی سایت وجود دارد و تمامی این موارد باید با دقت تمام و به صورت کاملا اصولی، انجام شود. اگر تمامی تسک های بالا به درستی انجام شود، در انتها کلمات کلیدی هدف خود را بدست می آورید. اگر بدانید سئو چیست و چه دستاوردهایی برای کسب و کار شما دارد، به اهمیت تسک های بالا، پی می برید.

بسیاری از متخصصان بر این باورند که گوگل، انتیتی را از سال 2019 با جدیت در فرایند رتبه‌بندی اجرا کرده‌است. سپس صفحاتی را به کاربر نشان می‌دهد که بر اساس انتیتی‌های محتوای آن‌ها، به این نتیجه رسیده که مفیدترین نتیجه برای این کوئری است.به‌این‌ترتیب، سئوی مبتنی بر انتیتی، می‌تواند ترافیک ورودی وب‌سایت را نیز افزایش دهد. نکته طلایی این موضوع این است که صفحه شما، نزدیک‌ترین ارتباط را با درخواست کاربر دارد. بنابراین نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالا و نرخ پرش (Bounce Rate) پایین خواهد رفت. اگر بخواهیم درباره امنیت شغلی سئو صحبت کنیم، باید بگوییم تا زمانی که اینترنت در ایران متصل باشد، این افراد از امنیت شغلی خوبی برخوردار هستند. هر روز بیش از 500 هزار سرچ در موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود و افراد زیادی به‌دنبال خرید اینترنتی هستند.

در واقع شما اگر می خواهید با دیجیکالا یا دیوار یا زنبیل یا علی بابا و … رقابت کنید و توانایی سرمایه گذاری های چند ده میلیاردی را ندارید، بهترین راه برای سبقت از آن ها سئو ست. مستقیماً فعالیت خودشان را به عنوان عضوی از یک تیم سئو در یک شرکت آغاز کنند. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد. وردپرس به دلیل تأثیری که مستقیماً و به طور غیرمستقیم بر عملکرد سئو می‌گذارند، بسیار مهم است و یادگیری آن نیز باید در برنامه شما باشد. اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً به این حوزه علاقمند هستید.

برای مثال بر اساس سایت جاب ویژن، میانگین حقوق کارشناس ارشد سئو با سابقه کار بیشتر از دو سال در شهر تهران در حدود 12 تا 16 میلیون تومان است؛ اما ممکن است در شیراز یا تبریز این رقم کمتر باشد. نکته مهم اینکه لازم است برای رسیدگی به امور سئو از تک‌تک ابزارهای موجود در بازار استفاده کنید. فقط باید مطمئن شوید ابزار منتخب‌تان به شما در دستیابی به اهداف کمک کرده و باعث می‌شود به شکلی بهینه قادر به تمرین کردن کار خود باشید. پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی مختلف و در حالت ایده‌آل، اخذ گواهی‌های مختلف باعث حصول اطمینان از این می‌شود که دانش کافی برای ورود به هر حوزه‌ای و بیرون کشیدن گلیم خودتان از آب آماده‌اید. از سوی دیگر در سایت‌ها و شبکه‌های حرفه‌ای مانند لینکدین اعتبار خود را بالاتر می‌برید. یک نمونه از چنین تبلیغات هدفمندی را می‌توانید در تصویر پایین مشاهده کنید که مجموعه بنرهایی تبلیغاتی با اندازه و حجم کم و همین‌طور سوژه‌های گوناگون را به نمایش درمی‌آورد.

از طریق سایت‌های کاریابی خارجی می‌توانید این کار را انجام داده و درآمد دلاری کسب کنید. در این خصوص باید گفت بررسی دائم رقبا یکی از دیگر وظایف جدی یک محسوب می‌شود. سئوکار می‌تواند از ابزار های به خصوصی مثل Alexa, Moz, Ahref  استفاده کند و یا اینکه به صورت چشمی اطلاعات لازم را بررسی کند. در طول چند ماه می‌توانید در قالب یک تیم به صورت حضوری انواع مهارت‌های سئو را بیاموزید و در نهایت هم به استخدام آن شرکت درآیید. که می‌تواند به افزایش ترافیک از جستجوگرهایی مثل گوگل و یاهو بیانجامد و در نتیجه بازدیدهای سایت را افزایش دهد. در ادامه به سراغ برخی از مشاغلی می‌رویم که ارتباط و نزدیکی زیادی به وظایف سئو کار دارند.

به همین دلیل هم من بارها گفته ام که ساخت و تحلیل بک لینک به تنهایی 30% از کل سئو را شامل می شود. کارشناس ارشد به کسی گفته می‌شود که حداقل 3 سال سابقه کار و تخصص‌های موردنیاز در این زمینه کاری را داشته باشد. این افراد، تجربه بیشتری نسبت به کارشناسان سئو دارند، قبلاً روی چندین سایت خدمات سئو را به‌طور کامل پیاده‌سازی کرده‌اند، اطلاعات به‌روز و مفید و آشنایی دقیقی نسبت به الگوریتم‌های گوگل و کمپین‌های تبلیغاتی دارند. پیش از این گفتیم، سئو سایت یکی از مشاغلی است که شما می‌توانید در خانه انجام دهید و اصلاً محدود به زمان و مکان خاصی نیست. شما می‌توانید کار سئو را به طور فریلنسری برای تهران و دیگر شهرستان‌ها انجام دهید.

سیاستمداران، کارآفرینان و حتی متخصصان سئو، همگی باید هنر جلب توجه، پیام‌رسانی مؤثر و مدیریت تصویر برند را بیاموزند. به همین علت، بر خلاف سال‌های گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب می‌دانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده می‌شود و به کار می‌رود. خوش‌بختانه طی سال‌های اخیر، با بهبود الگوریتم‌های موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کم‌رنگ‌تر شوند. به مجموعه فعالیت هایی که برای بالا آمدن سایت در نتایج گوگل صورت می گیرد، شغل سئو گفته می شود. با وجود رایج بودن این روش معایب بیشتری نسبت به سایر روش های تعیین قیمت دارد، برای مثال یکی از این معایب را می توان میزان فشار و استرسی که به متخصص سئو وارد می کند دانست. به علاوه برای هیچ چیزی تضمینی وجود ندارد و سئوکار نمی تواند قول صد در صد برای بهبود رتبه بدهد.

حجم کار و درآمد متخصصان سئو به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها مکان است. بدون شک این افراد در کشوری مانند آمریکا از حقوق بسیار بالاتری نسبت به ایران برخوردار خواهند بود. درآمد سئوکار در یک شرکت بزرگ بیشتر از یک شرکت کوچک خواهد بود، اگرچه حجم کار نیز نسبتاً افزایش می‌یابد. سطح مهارت‌های فنی نیز تعیین می‌کند که کارشناسان سئو و سئوکاران چقدر درآمد دارند. همان‌طور که قطعا خودتان تا این لحظه متوجه شده‌اید، سئو بر بسیاری از ابعاد دیجیتال مارکتینگ و مدیریت وب‌سایت اثر می‌گذارد. در واقع سئو وب‌سایت یک شرکت آن‌قدر مهم است که نمی‌توان آن را عنصری جداگانه از هر چیز دیگر به حساب آورد.

شما می‌توانید برای خود یک وبسایت راه اندازی کرده و روی سئوی آن کار کنید. اینگونه یک نمونه کار فوق العاده هم خواهید داشت و احتمال استخدام شدنتان توسط شرکت‌های برند بالاتر است. و باید بتواند درک خوبی از رفتارهای کاربران سایت (چه فروشگاه و چه وبلاگ) داشته باشد. که بتواند کاربران بیشتری را به طرف سایت خودش هدایت کند و در نتیجه کسب درآمد خود را چه با فروش محصول و چه تبلیغات بیشتر کند. از آنجا که هر کدام از این موارد در واقع جنبه‌های مختلف رفتار کاربر را اندازه‌گیری می‌کنند، با استفاده از آن‌ها می‌توانید دانشی ارزشمند برای استراتژی‌های آتی خود به دست آورید. علاوه بر این بسیار مهم است که داده‌ها را اندکی خردتر و فیلتر کنید تا تصویری کامل از شرایط ترسیم شود.

در این خصوص باید بگوییم بی شک تا زمانی که موتورهای جستجوی گوگل وجود دارند، شغل سئو نیز وجود داشته و بازار کار خواهد داشت. موتورهای جستجو هم سال‌های زیادیست که به بهترین ابزار مردم برای کشف اطلاعات تبدیل شده‌اند. پس می‌توان گفت متخصصین سئو امنیت شغلی بالایی دارند و از این جهت هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت. بر اساس نتایج بدست‌ آمده از جستجو در سایت‌های کاریابی بین‌المللی، یک فرد به عنوان متخصص سئو می‌تواند در طول یک سال به طور متوسط دلار درآمد داشته باشد که در حدود 130 میلیون تومان درآمد در ماه خواهد بود. در صورتی که افراد بتوانند با بهبود و توسعه مهارت‌های خود به عنوان یک مدیر سئو فعالیت کنند، درآمد خود را به 87 هزار دلار در سال ارتقاء می‌دهند که بیش از 200 میلیون تومان در ماه خواهد بود. در سال‌های اخیر بحث آژانس دیجیتال مارکتینگ و فعالیت در این زمینه بسیار فراگیر شده است و به این ترتیب اکثر کسب و کارها در تلاش برای ورود به دنیای دیجیتال هستند.

عده‌ای دیگر هم به صورت فریلنسر در خانه فعالیت می‌کنند که این هم یکی از روش‌های کار در حوزه سئو است. بنابراین بازار کار سئو کاملاً گسترده و غنی بوده و می‌توانید متناسب با توانمندی‌های خود فعالیت‌تان را در آن آغاز کنید. این لیست نمایانگر سئوکاران برجسته ایران است که هرکدام در زمینه‌های مختلف سئو تخصص دارند و کمک شایانی به بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین کرده‌اند. برای انتخاب بهترین سئوکار برای نیازهای خاص کسب‌وکار خود، حتماً به بررسی سابقه کاری، تخصص و بازخورد مشتریان توجه داشته باشید. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند.

به همین دلیل رقابت شدید برای کسب رتبه و جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل، بین کسب و کارهای مختلف شکل گرفته است. فردی که می‌خواهد به صورت فریلنسری و در سمت شغلی یک سئوکار مشغول به کار شود، به یک رزومه قوی نیاز دارد. سپس باید در یک سایت فریلنسینگ مثل پونیشا، انجام می‌دم و یا دیگر سایت‌ها ثبت نام کرده و در پروژه‌ها شرکت کند. در صورتی که کارفرما از رزومه و مبلغ پیشنهادی پروژه راضی باشد، کار را به فرد مورد نظر انتقال می‌دهد. درآمد سئو در ایران و درآمد سئو در خارج ‌ ممکن است بر اساس میزان فعالیتی که در آن ماه برعهده دارید، متفاوت باشد. اما فریلنسر‌ها می‌توانند چندین پروژه را به عهده بگیرند و به طور همزمان روی آن‌ها کار کنند که باعث افزایش مبلغ دریافتی می‌شود.

هم‌چنین در صفحه‌های دوره MBA و توسعه فردی می‌توانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید. اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدی‌تر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب می‌شوند. در مجموعه درس‌های SEO چیست در متمم می‌کوشیم مبانی کلی سئو، کاربردها و نکات کلیدی در آن را خدمت شما ارائه کنیم. معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، این روش‌ها هم کارایی خود را از دست می‌دهند و فضا برای سئوکارهای کلاه سیاه، تنگ‌تر می‌شود. بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. اگر چه به نظر نمی‌رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد،‌ اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم‌.

یک سئو کار خوب هیچ‌وقت سئو را حبابی جدا از کارکردهای دیگر سازمان در نظر نمی‌گیرد. چنین متخصصی معمولا باید نگاهی جامع به تمام وب‌سایت و ساز و کارهای یک شرکت یا مشتری داشته باشد و نه فقط به معماری کلی، بلکه به تجربه کاربری و احساس و ظاهر کلی آن نیز فکر کند. بنابراین شغل یک سئو کار فقط نوشتن محتوای درگیرکننده نیست، بلکه باید به زیبایی و طراحی وب نیز اهمیت بدهد. مشاغل زیادی نیستند که این حد از آزادی خلاقانه را در اختیار شما بگذارند و اگر از این سطح از آزادی لذت می‌برید، از فعالیت در حوزه سئو هم لذت خواهید برد. اگر از آن‌ دسته از افرادی هستید که عطشی همیشگی برای دریافت اطلاعات تازه دارید - و از آشنایی با هرچیز دیجیتالی لذت می‌برید - فعالیت در حوزه سئو یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود. یک متخصص سئو می‌داند که به صورت مداوم باید در حال بررسی ابعاد مختلف الگوریتم گوگل باشد و تغییراتی سازگار با آن‌ها به وجود آورد تا به بیشترین ترافیک ورودی و اثرگذاری دست پیدا کند.

با به‌کارگیری استراتژی‌های مؤثر، کارشناس سئو به شما کمک می‌کند تا وب‌سایتتان از رقبا جلوتر باشد و در نتیجه، سودآوری قابل‌توجهی برای کسب‌وکارتان به ارمغان بیاورد. این فرایند بسیار کاربردی بوده و می‌تواند ترافیک سایت‌های مختلف را از طریق جستجوگرهایی مانند گوگل، بینگ و غیره به میزان قابل توجهی افزایش دهد. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به معنی بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای بهتر دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل است و یکی از مهمترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. سئو به عنوان یک شغل روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و داشتن مهارت‌های سئو برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی ضروری است. اولین قدم برای تبدیل‌شدن به یک متخصص سئو، آشنایی با اصول و مبانی سئو است.

یک متخصص لینک ساز با تمرکز روی بک لینک‌سازی سایت، باعث افزایش ترافیک و هدایت آن‌ها به یک صفحه خاص از سایت می‌شود. وظیفه او ایجاد ارتباط با شبکه‌ای از سایت‌ها و وبلاگ‌های معتبر و حرفه‌ای است که لینک سازی در کنار آن‌ها می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت در گوگل شود. پس از یادگیری مفاهیم و ابزارهای سئو، مرحله مهمی که باید بر آن تمرکز کنید، کسب تجربه عملی است. شما می توانید با انجام پروژه های شخصی یا کار به عنوان کارآموز در شرکت های دیجیتال مارکتینگ، دانش خود را در عمل به کار ببندید. راه اندازی یک وبلاگ شخصی یا سایت آزمایشی نیز یکی از بهترین روش ها برای تمرین مهارت های سئو است. اگر رقابت بالایی در حوزه فعالیت وب‌سایت وجود داشته باشد، به دست‌آوردن رتبه در نتایج جستجوی گوگل کار سخت‌تری خواهد بود.

این کار وظیفه یک سئو کار است که می‌تواند با استفاده از دانش خودش، سایت را از نظر سئو بهینه کرده تا ترافیک ارگانیک را به طرف آن هدایت کند. در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد سایت در سطح وب وجود داد و رقابت کردن با تمام آن‌ها دشوار است. بسیاری از افراد برای اینکه کسب و کار خود را گسترش دهند به استفاده از وب سایت ها می پردازند، اما ممکن است از بازاریابی دیجیتال بهره نبرند، چرا که با نحوه کار موتورهای جستجوگر آشنایی ندارند. موتورهای جستجو باعث موفقیت وب سایت ها می شوند، بنابراین با استفاده از موتورهای جستجو می توانید عملکرد وب سایت خود را تقویت نماید و در فضای اینترنت کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید. مثلا شما میتوانید محتوایی را بنویسید که به صورت عالی برای موتور جستجو بهینه سازی شده است، اما در صورتی که این محتوا برای انسان ها بی معنی باشد، هیچ فایده ای نصیب کسب و کار شما نمی شود.

از این رو این که رقبا چه عملکردی از خود نشان می‌دهند در میزان درآمد سئوکار تأثیر مستقیم می‌گذارد. متخصصان بسیاری از حوزه‌ها از یادگیری مداوم نفع می‌برند، اما سئو کار برای حیات خود به یادگیری نیاز دارد. علاوه بر این، اگر مسئولیت سایت تنها یک وب‌سایت را برعهده گرفته باشید، نمی‌توانید رویکردی از خود راضی در پیش بگیرید. به عنوان متخصص سئو، شغل شما این است که به صورت مداوم در محتوا بازنگری و اطمینان حاصل کنید که همه‌چیز هم‌سو با بهترین رویکردهای سئو باقی می‌ماند. اما توان فنی مورد نیاز برای یک سئو کار معمولا ابعادی عمیق‌تر از این دارد. متخصصان سئو باید به خوبی بدانند که هر لایه از بهینه‌سازی موتور جستجو چه تاثیری بر تمامیت وب‌سایت می‌گذارد و چطور باعث می‌شود بتوان به رده‌بندی بهتری در گوگل دست یافت.

وقتی چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، مرتبط‌ترین وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. این نتایج بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و غیره می‌باشد. از آنجا که خدمات و خریدهای آنلاین جزئی از زندگی روزمره ما شده است، کسب‌وکارها نیاز دارند که وب‌سایت‌های خود را برای سئو بهینه کنند تا در رقابت باقی بمانند. مدیر سئو، مهم‌ترین مسئولیت را در حوزه سئو برعهده دارد و به تبع آن بیشترین درآمد را هم خواهد داشت. یک مدیر وظیفه دارد روی فرآیند دیگر اعضای تیم سئو نظارت کند، در صورت لزوم به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهد، استراتژی‌های محتوا را بررسی کند و تصمیم آخر را در موضوعات مهم بگیرد. همچنین مدیر سئو باید با دیگر بخش‌های یک سازمان مثل تیم تولید محتوا و تیم تبلیغات نیز ارتباط برقرار کند.

آنها باید بتوانند با تیم‌های مختلف مانند تیم توسعه‌دهندگان، تیم محتوا و مدیران کسب‌وکار به خوبی ارتباط برقرار کنند. انتقال اطلاعات و نتایج تحلیل‌ها به زبان ساده و قابل فهم برای دیگران، یکی از مهارت‌های کلیدی در این حرفه است. هر سایتی که بخواهد در میدان رقابت باقی بماند، به یک متخصص سئو نیاز دارد. مهارت متخصص سئو تا حد زیادی در فتح رتبه‌های بالای صفحات نتایج گوگل و موتورهای جستجو دیگر تعیین کننده است. سئوکار با مهارت، دانش، و تکنیک‌هایی که در اختیار دارد، محتوای سایت را به بهترین شکل برای موتورهای جستجو بهینه می‌کند. سئو سایت Search Engine Optimization (SEO) به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

کارشناس این حوزه تسلط کاملی به سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال سایت دارد و از دانش خود برای ورود حداکثر ترافیک به سایت استفاده می‌کند. ثبت Schema Markup، سئوی خارجی و داخلی بر اساس انتیتی، تولید محتوای مرتبط و یونیک، استفاده از LSIها و معماری خوشه‌ای محتواها می‌تواند به بهبود Entity بیانجامد. گوگل برای معناشناسی و پیدا کردن انتیتی‌ها، از فناوری پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing (NLP) کمک می‌گیرد. این الگوریتم، شاخه‌ای از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) است که به ماشین‌ها این امکان را می‌دهد که زبان انسان را درک و پردازش کند.الگوریتم NLP به Google کمک می‌کند که با تجزیه و تحلیل متن، موجودیت‌ها را پیدا کند. در واقع این الگوریتم، اطلاعات معنی‌داری را از داده‌های بدون ساختار استخراج ‎می‌کند. در این مسیر از نالج گراف گوگل هم کمک می‌گیرد تا در نهایت وجود انتیتی‌ها و ارتباطشان را در یک محتوا درک کند.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/